Het boek ‘Groen doen’

Het boek ‘Groen doen’ Wednesday December 14, 2011

Een vlot geschreven verslag van een zoektocht naar een klimaatvriendelijk leven.

Verslag van een zoektocht naar een klimaatvriendelijk leven. Zo noemt Marie-Claire van den Berg in het kort de inhoud van haar nieuwe boek ‘Groen doen’. Zij besloot een jaar lang met haar jonge gezin zo milieuvriendelijk mogelijk te leven. Nu gebruik ik deze website om verslag te doen van mijn speurtocht, dus ik was reuze benieuwd naar de speurtocht van Marie-Claire. Volgens de tekst op de cover gaat Marie-Claire antwoord geven op vragen zoals ‘Zo, jij bent op de eco-tour, maar je komt met de auto naar ons feestje?’. Ik word zelf nogal moedeloos van dergelijke vragen dus ik kan niet wachten om het antwoord van Marie-Claire te lezen.

Het boek is lekker vlot geschreven en gaat over alle aspecten die je bij het onderwerp duurzaamheid kunt bespreken: duurzame visvangst, schoonmaken, recyclen enzovoort enzovoort. Ik spiegel natuurlijk alle ervaringen aan mijn eigen zoektocht en ervaarde het boek dan ook als een feest der herkenning. Marie-Claire vertelt hoe je helemaal op kunt gaan in je plannen, je je vervolgens afvraagt of al die moeite echt zin heeft, hoe je bij andere mensen uit moet leggen waarom je niet ‘gewoon’ doet en hoe je helemaal op kan gaan in je activisme ten nadele van de andere gezinsleden. Ik heb het met een brede glimlach gelezen.

YouBeDo!

Ecomama is fan van YouBeDo, de online boekenwinkel. Ze hebben dezelfde boekenprijzen, titels en verzendkosten/ retour regeling als andere grote online boekenwinkels.

Plus… van het aankoopbedrag gaat 10% naar een goed doel dat jij als klant zelf uitkiest. Deed elke winkel dat maar!

Boek voor groentjes

Vind je jezelf helemaal niet ‘groen’ of ‘eco’, maar overweeg je weleens om een dag minder vlees te eten, een milieuvriendelijkere auto te kopen of je huis schoon te maken met minder chemische troep? Dan is dit boek echt een aanrader. Marie-Claire heeft namelijk alle do’s & don’ts al voor je uitgezocht en dat bespaart jou dus de moeite. Je krijgt zelfs kant-en-klare tips voorgelegd. Dat is ook fijn als je jezelf wel groen vindt trouwens.

Greenwashing

Één van de dingen die Marie-Claire zich afvraagt is ‘wanneer is iets greenwashing?’. Een Beter Leven keurmerk voor vlees met maar één van de drie sterren is niet veel beter (wel ietsepietsie beter) dan vlees uit de bio-industrie, maar zo’n keurmerk suggereert wel dat de dieren een goed leven hebben gehad. En dat is geen leven dat wij als mensen een goed leven zouden noemen.

De auteur komt tot de conclusie dat je eigenlijk twee soorten groene mensen hebt. Je hebt de zeurkousen, die vinden dat alles tot in de puntjes verantwoord moet zijn en je hebt optimisten die echt elke stap naar een groener leven toejuichen. Marie-Claire lijkt heen en weer geslingerd te worden tussen die twee standpunten.

Waarom zou je dit boek moeten lezen?

Met dit boek kun je zelf je standpunt kiezen zonder dat je met je met een belerend vingertje wordt aangesproken om groen te doen. Je moet zelf weten wat je groen wilt doen en hoever je wilt gaan. Door haar verhaal helpt Marie-Claire van den Berg om je over de streep te trekken om het gewoon eens te proberen. En hoe Marie-Claire tegenwoordig antwoord geeft op de vraag waarom ze met de auto naar een feestje gaat, dat ga ik lekker niet verklappen. Het boek is echt een aanrader, dus dat antwoord zoek je zelf maar op!

Ben je nieuwsgierig geworden? Bestel het boek en laat me weten wat je er van vindt!